APAKAH yang Pak Lah tawarkan kepada rakyat dari segi pemerintahannya?
Mahathir memerintah negara ini dalam tempoh 22 tahun. Generasi muda tidak mengenali Abdullah. Mereka biasa dengan iklim yang dibina Mahathir. Regim Mahathir menguasai segala-galanya - diurus dan ditadbir secara autokratik. Yang bijak ialah Mahathir. Yang tahu mengurus negara ialah Mahathir. Yang menentang adalah musuh Mahathir, musuh negara dan patut dikurung dalam ISA. Dan, memang Mahathir bijak, visionary.
Apabila diserahkan kuasa kepada Abdullah pada Oktober 2003, Abdullah mengikut regim Mahathir. Semua legasi Mahathir sedaya mungkin cuba dikekalkan. UMNO yang menjadi tulang belakag hasil peninggalan Mahathir. Yang penuh dengan rasuah, sehingga pada hari-hari terakhir Mahathir, beliau sendiri menangis dan tak tahu cara mengatasi wabak rasuah dalam UMNO. Ketua Bahagian menjadi kaya serta merta. Ketua Bahagian/Ketua Pemuda bahagian dan cawangan menjadi orang tengah kepada projek kerajaan seperti membuat sekolah, membuat bangunan dan betapa banyaknya yang menjadi kontraktor. Di belakangnya si bermata sepet. Kekayaannya mendapat 5 atau 10% hasil projek. Atau, mengambil projek perniagaan yang tak bersiko. Ada juga yang dengan mudahnya mengambil ubat dari Cuba, dan kemudiannya semua hospital diwajibkan mengambil hepetitis B daripada dia yang menjadi orang tengah. Kemudian, dengan bangganya bercakap mengenai ketelusan dan demokrasi dan menghentam orang UMNO lain yang mengaut kekayaan dengan cara hampir serupa. Inilah regim Mahathir.
Begitu juga Anwar. Beliau dengan bangganya bercakap mengenai demokrasi dan kebebasan media. Sedangkan, ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri, bukan sedikit cengkamannya terhadap media. Beliau meletakkan Nazri Abdullah di Berita Harian; Kadir Jasin di NST, Khalid Ahmad di TV3 dan Johan Jaafar di Utusan. Begitulah juga penguasaan kekayaan ketika menjadi Menteri Kewangan. Bagaimana Ghafar Baba dikalahkan, kalau tidak dengan kekuatan kewangan dan beliau juga berjaya menawan Sabah. Tidak sedikit rakan-rakannya menjadi kaya serta merta.
Demokrasi cara Anwar tidak jauh bezanya dengan cara Mahathir. Autokratik.
Jika di zaman pemerintahan Mahathir, hampir tidak ada yang berani bersuara, apa lagi meminta letak jawatan. Apabila beliau menang hanya 43 undi dengan Tunku Razaleigh dalam pemilihan UMNO, tidak ada orang UMNO yang berani meminta beliau meletak jawatan - walaupun petanda jelas UMNO menolak beliau.
Jika ada pembangkang yang kelihatan begitu berani mengkritik beliau, Operasi Lalang dikenakan - hingga rakyat menjadi penakut.
Beliau juga dengan begitu berani mengkritik Tunku Abdul Rahman dan meminta beliau melepaskan jawatan ketika berlaku 13 Mei 1969. Langkah sama yang diikuti anaknya dengan menulis surat kepada ketua jawatan UMNO supaya Pak Lah meletak jawatan.
Atas 'dosa-dosa' itu, agaknya beliau kini mahukan rakyat kembali bebas. Berani bercakap. Berani bersuara.
Rakyat telah memberi petanda jelas menolak Mahathir pada 1999 dan 2004, dengan memberi sokongan penuh kepada Abdullah.
Abdullah menerima mandat itu pada 2004, dan beliau masih mengikuti cara regim Mahathir. Namun, Pak Lah juga mempunyai fikiran sendiri. Beliau mahukan rakyat bebas daripada cengkapan rasa takut dan memilih sendiri cara hidup. Rakyat yang kurang biasa dengan cara itu, tetapi terbiasa dengan cara preskripsi seperti regim Mahathir, tidak dapat menerima cara Pak Lah.
Rakyat mempunyai pilihan - mahu kekal dengan cara autokratik dan menyerahkan segala-gala keputusan di buat oleh Mahathir atau cara sama yang akan dibuat oleh Anwar, atau membiasakan diri dengan cara demokrasi - memberi kebabasan kepada rakyat untuk menetukan sendiri cara hidup. Cara ini sukar tetapi dalam masa panjang, ianya akan memberi kekuatan psikologi kepada rakyat, seperti berlaku di kalangan masyarakat eropah yang menghayati demokrasi.
Lihat cara Abdullah, seperti tertulis dalam satu blog yang saya pinjamnya:
"Prime Minister Abdullah Badawi is moving at the speed of light to save himself by introducing radical reforms never seen before under the UMNO led coalition.
With radical changes he hopes to endear the people and the oppositions to him.This sudden change of heart although may be seen as flippant by some people could actually restore Abdullah's lost credibility.Within a span of one week he has announced three glistering changes.At the end of last week he feted former Lord President Tun Salleh Abas and the other sacked judges at a dinner hosted by the Bar Council where he, short of an apology, announced ex-gratia payment to Tun Salleh Abas and all the judges who had been wrongfully dismissed by the previous administration. He also promised the setting up of a judicial appointment commission but with him still having the last say if he finds the recommedation unacceptable. He was given a standing ovation for the speech he delivered that evening.
Another small surprise announced through his Home Minister Syed Hamid Albar was the granting of permit for PKR's own party's paper.Although not a permit for main stream and full-fledged newspaper it is a good start towards more freedom of expression.Whether his government would give a permit for a full-pledged newspaper to the oppositions is any body's guess. The oppositions should give it a try and see whether his giving more freedom of expression is sincere and extend to a full-blown media for the oppositions."
Pak Lah menawarkan ideologi demokrasi dalam erti kata sebenar. Mahathir bercakap demokrasi dalam acuan beliau. Anwar juga bercakap demokrasi dalam acuan Amerika, bukan mengambil roh demokrasi untuk rakyat menghayatinya. Begitu juga cara Najib.
Memang nampak Havoc apabila Pak Lah membuka tirai yang tertutup 22 tahun. Rakyat juga terkejut. Apakah mungkin ada seorang lawyer yang tolong buat written judgement kepada Hakim? Apakah ada pemimpin yang berani emndedahkan keburukan rasuah polis? Bolehkah kita mencari seorang yang berani mendedahkan keburukan UMNO dengan memalukan Isa Samad, sedangkan dalam pemerintahan lain mungkin kes ini di cover up.
Sesungutku patah. Sukar untuk aku survive. Daya kesan semakin hari semakin tumpul. Daya adaptasi dengan perubahan persekitaran tidak berlaku. Darwin mengingatkan pentingnya adaptasi. Untuk itu, aku mahu hidupkan kembali sesungut untuk memastikan survival. Yang aku tak mahu, seperti kata pepatah lama: A fish will be the last to discover water. Tentunya, sesungut itu akan kembali hidup dengan bantuan rakan-rakan, yang sudi.
Saturday, April 26, 2008
Friday, April 25, 2008
HANTU, HISTERIA DAN PENJELASAN SAINTIFIK
APABILA tidak ada penjelasan yang memuaskan hati, maka muncullah pelbagai andaian. Di sini kerab kali berlaku pelajar atau orang yang tiba-tiba mengamuk, kadangkala yang suara perempuan yang lemah lembut menjadi garau, kadangkala yang lembut tetapi menjadi segagah lelaki.
Lalu, penjelasan orang Melayu, mereka dirasuk hantu atau dimasuki makhluk lain, apatah lagi kawasan Sintok ini jauh daripada tamadun. Sintok juga berada di lembah. Dikelilingi bukit dan hutan. Serentak itu, perniagaan bomoh menjadi laku.
Begitulah yang berlaku dua tiga hari lalu di sini. Orang ramai panik. Bomoh dipanggil. Lalu, mangsa sembuh dan masyarakat anggap bomohlah yang menjadi doktornya.
Guru aku minggu lalu memberi penjelasan. Katanya, buku-buku dan litrature memang banyak menjelaskan mengenai histeria. Tidak perlu dikaitkan dengan hantu atau mahluk halus. Hantu atau mahluk halus, jika adapun, dia berada dialam lain. Hantu memang tidak ada. Hantu diadakan untuk menakutkan kanak-kanak dan orang dewasa dan ia dicipta supaya bomoh dihormati. Bukan aku tidak mahu menghormati bomoh, tetapi pada aku, ini satu penipuan kepada masyarakat dan minda saintifik. Kita yang tidak baca dan tidak mahu memahaminya.
Penjelasan guru aku begini: setiap benda yang bergerak itu mempunyai tenaga. Tenaga itu tidak boleh dihapus tetapi ianya boleh transform kepada tenaga lain. Ambil contoh cerek air tertutup apabila dipanaskan. Tenaga air itu akan bertukar menjadi wap. Apabila wap itu tidak dapat keluar, dia akan terus mencari outlet untuk membolehkan ianya release. Dalam pencarian outlet itu, ia akan mencari tempat yang paling lemah. Katakan besi cerek itu tidak kuat di hujung kiri, maka ianya akan pecah di situ. Ketika pecah itu, kita tak tahu apa akan berlaku. Mungkin bunyinya seperti bom. Mungkin bunyinya perlahan sahaja bergantung kepada beberapa faktor. Kekuatan besi secara keseluruhan. Lama, tenaga wab itu bertahan. Berapa banyak tenaga api disalurkan.
Mereka yang terkena histeria juga begitu. Mereka sebenarnya menerima tekanan, amount of pressure, - mungkin daripada pensyarah, mungkin daripada family, mungkin daripada bos bagi yang sudah bekerja, mungkin daripada kawan-kawan, mungkin kombinasi beberapa tekanan dan himpunan tekanan. Outletnya tidak dijumpai sehinggalah kepada suatu hari - ianya meletup. Boom. Tiba-tiba ianya meraung seperti seorang yang tidak sedarkan diri. Mangsa selalunya sedang melepaskan tekanan itu. Oleh itu, histeria bukan hantu atau makhluk halus yang memasukinya, tetapi tekanan itu sedang menemui outletnya. Mereka boleh dikatakan berpenyakit psikologi. Tidak perlu bawa ke bomoh. Mereka perlu dibawa kepada psikiatri atau sekurang-kurangnya kaunselor, untuk membabaskan tekanan itu secara bertamadun. Begitu juga dengan seorang lelaki yang mula-mula baligh. Mereka mencari outletnya...dan outletnya dijelmakan dalam mimpi. Begitulah agaknya agama mahukan umatnya berpuasa, menahan diri daripada lapar dan dahaga kerana makanan memberi tenaga, untuk membolehkan tenaga itu dikawal dan diurus. Begitulah juga dengan cara orang dulu-dulu yang batuk berdarah, mereka menggunakan alasan dibuat orang, supaya masyarakat bersimpati, sedangkan dianya berpenyakit TB, kerana banyak menghisab tembakau. Orang yang terkena histeria juga begitu. Jika mereka meraung-raung dia dikatakan gila atau berpenyakit, sedangkan jika dikatakan dirasuk hantu, maka dia seperti tidak bersalah, tetapi hantu itulah yang bersalah. Dia akan mendapat simpati masyarakat. Dalam terminologi bapa psikologi, Freud, tindakan begini merupakan defence mechanism.
Jika ada sesiapa yang percaya hantu, elok dia menghantarkan ke rumah aku, kerana aku mahu hantu itu membasuh dan menggosok pakaian aku - pekerjaan yang antara paling aku benci!
Lalu, penjelasan orang Melayu, mereka dirasuk hantu atau dimasuki makhluk lain, apatah lagi kawasan Sintok ini jauh daripada tamadun. Sintok juga berada di lembah. Dikelilingi bukit dan hutan. Serentak itu, perniagaan bomoh menjadi laku.
Begitulah yang berlaku dua tiga hari lalu di sini. Orang ramai panik. Bomoh dipanggil. Lalu, mangsa sembuh dan masyarakat anggap bomohlah yang menjadi doktornya.
Guru aku minggu lalu memberi penjelasan. Katanya, buku-buku dan litrature memang banyak menjelaskan mengenai histeria. Tidak perlu dikaitkan dengan hantu atau mahluk halus. Hantu atau mahluk halus, jika adapun, dia berada dialam lain. Hantu memang tidak ada. Hantu diadakan untuk menakutkan kanak-kanak dan orang dewasa dan ia dicipta supaya bomoh dihormati. Bukan aku tidak mahu menghormati bomoh, tetapi pada aku, ini satu penipuan kepada masyarakat dan minda saintifik. Kita yang tidak baca dan tidak mahu memahaminya.
Penjelasan guru aku begini: setiap benda yang bergerak itu mempunyai tenaga. Tenaga itu tidak boleh dihapus tetapi ianya boleh transform kepada tenaga lain. Ambil contoh cerek air tertutup apabila dipanaskan. Tenaga air itu akan bertukar menjadi wap. Apabila wap itu tidak dapat keluar, dia akan terus mencari outlet untuk membolehkan ianya release. Dalam pencarian outlet itu, ia akan mencari tempat yang paling lemah. Katakan besi cerek itu tidak kuat di hujung kiri, maka ianya akan pecah di situ. Ketika pecah itu, kita tak tahu apa akan berlaku. Mungkin bunyinya seperti bom. Mungkin bunyinya perlahan sahaja bergantung kepada beberapa faktor. Kekuatan besi secara keseluruhan. Lama, tenaga wab itu bertahan. Berapa banyak tenaga api disalurkan.
Mereka yang terkena histeria juga begitu. Mereka sebenarnya menerima tekanan, amount of pressure, - mungkin daripada pensyarah, mungkin daripada family, mungkin daripada bos bagi yang sudah bekerja, mungkin daripada kawan-kawan, mungkin kombinasi beberapa tekanan dan himpunan tekanan. Outletnya tidak dijumpai sehinggalah kepada suatu hari - ianya meletup. Boom. Tiba-tiba ianya meraung seperti seorang yang tidak sedarkan diri. Mangsa selalunya sedang melepaskan tekanan itu. Oleh itu, histeria bukan hantu atau makhluk halus yang memasukinya, tetapi tekanan itu sedang menemui outletnya. Mereka boleh dikatakan berpenyakit psikologi. Tidak perlu bawa ke bomoh. Mereka perlu dibawa kepada psikiatri atau sekurang-kurangnya kaunselor, untuk membabaskan tekanan itu secara bertamadun. Begitu juga dengan seorang lelaki yang mula-mula baligh. Mereka mencari outletnya...dan outletnya dijelmakan dalam mimpi. Begitulah agaknya agama mahukan umatnya berpuasa, menahan diri daripada lapar dan dahaga kerana makanan memberi tenaga, untuk membolehkan tenaga itu dikawal dan diurus. Begitulah juga dengan cara orang dulu-dulu yang batuk berdarah, mereka menggunakan alasan dibuat orang, supaya masyarakat bersimpati, sedangkan dianya berpenyakit TB, kerana banyak menghisab tembakau. Orang yang terkena histeria juga begitu. Jika mereka meraung-raung dia dikatakan gila atau berpenyakit, sedangkan jika dikatakan dirasuk hantu, maka dia seperti tidak bersalah, tetapi hantu itulah yang bersalah. Dia akan mendapat simpati masyarakat. Dalam terminologi bapa psikologi, Freud, tindakan begini merupakan defence mechanism.
Jika ada sesiapa yang percaya hantu, elok dia menghantarkan ke rumah aku, kerana aku mahu hantu itu membasuh dan menggosok pakaian aku - pekerjaan yang antara paling aku benci!
WARNA-WARNI KAMPUS
SEJAK bergraduat aku tidak pernah rasa kosong. Aku rasakan seperti masa kampus dulu. Happy-go-lucky. Setiap masa terisi. Jauh sekali terasa hidup ini boring. Begitu juga ketika berada di Sintok ini, begitu banyak keindahan. Jika ada pelajar yang bergraduat dan tidak menikmati keindahan Sintok ini, terasa ruginya.
Petang tadi aku membawa dua caddie, tentunya bukan lelaki, untuk memberi peluang menikmati padang golf UUM. Tentunya bukan mudah untuk mereka dapat merasai kehijauan padang dan rumput terurus di Sintok ini, dengan tasik yang Damai. Belum pernah aku melihat ada kura-kura di tasik di lubang 4, tetatpi hari ini tiba-tiba muncul - barangkali untuk melihat kami bermain golf. Kera-kera memang banyak. Ada yang biasa. Ada yang nampak educated kerana seperti memakai cermin mata.
Tujuan catatan ini untuk memberikan gambaran betapa indahnya kehidupan di kampus. Dua caddie atau dikenali sebagai 'D' ini juga cukup akrab dengan aku. Minggu lalu juga aku dan hausemate ke Kuala Perlis untuk menikmati ikan terubuk bakar. Walaupun aku dah membuat ketetapan tidak akan membawa keluar makan pelajar undergraduate, tetapi kerana seorang darinya sudah menjadi pelajar tahun akhir, aku membuat keputusan untuk ke Kuala Perlis, tempat favorite kami jika mahu celebrate sesuatu. Dalam masa sama aku mahukan pelajar UUM mempunyai perspektif yang luas, 'helicopter view' dan tidak terperangkap dalam dualisme hitam atau putih semata-mata. Banyak grey area yang tidak kurang istimewanya. Ketika bersembang-sembang secara informal biasanya akan membuka tirai kehidupan, apa lagi jika ada teman yang kita tidak ada sebarang kepentingan. Dengan `D', aku mahupun hausemate aku tidak ada apa-apa kepentingan.
Kepada 'D' yang mahu meninggalkan universiti ini, aku berharap nostalgia di sini akan mengikat dia dengan UUM. Ikatan dengan ilmu tidaklah sekukuh dengan ingatan terhadap sesuatu yang eksklusif - mungkin tidak ada pelajar lain yang berpeluang untuk menjadi caddie!
Petang tadi aku membawa dua caddie, tentunya bukan lelaki, untuk memberi peluang menikmati padang golf UUM. Tentunya bukan mudah untuk mereka dapat merasai kehijauan padang dan rumput terurus di Sintok ini, dengan tasik yang Damai. Belum pernah aku melihat ada kura-kura di tasik di lubang 4, tetatpi hari ini tiba-tiba muncul - barangkali untuk melihat kami bermain golf. Kera-kera memang banyak. Ada yang biasa. Ada yang nampak educated kerana seperti memakai cermin mata.
Tujuan catatan ini untuk memberikan gambaran betapa indahnya kehidupan di kampus. Dua caddie atau dikenali sebagai 'D' ini juga cukup akrab dengan aku. Minggu lalu juga aku dan hausemate ke Kuala Perlis untuk menikmati ikan terubuk bakar. Walaupun aku dah membuat ketetapan tidak akan membawa keluar makan pelajar undergraduate, tetapi kerana seorang darinya sudah menjadi pelajar tahun akhir, aku membuat keputusan untuk ke Kuala Perlis, tempat favorite kami jika mahu celebrate sesuatu. Dalam masa sama aku mahukan pelajar UUM mempunyai perspektif yang luas, 'helicopter view' dan tidak terperangkap dalam dualisme hitam atau putih semata-mata. Banyak grey area yang tidak kurang istimewanya. Ketika bersembang-sembang secara informal biasanya akan membuka tirai kehidupan, apa lagi jika ada teman yang kita tidak ada sebarang kepentingan. Dengan `D', aku mahupun hausemate aku tidak ada apa-apa kepentingan.
Kepada 'D' yang mahu meninggalkan universiti ini, aku berharap nostalgia di sini akan mengikat dia dengan UUM. Ikatan dengan ilmu tidaklah sekukuh dengan ingatan terhadap sesuatu yang eksklusif - mungkin tidak ada pelajar lain yang berpeluang untuk menjadi caddie!
Subscribe to:
Posts (Atom)