SINTOK: Guru Yunani, Socrates 500 tahun sebelum kelahiran Isa antara yang awal mengemukakan konsep kenal diri atau `know thyself'.
Buddha juga dikata mengemukakan ayat yang sama.
Banyak tokoh sufi terkemuka, al-Hallaj misalnya, mengembara mencari diri dan Tuhan akhirnya bertemu `Tuhan dalam dirinya'. Tokoh sufi lain turut mengemukakan kaedah tertentu seperti `kenal diri, kenal tuhan', `kenal tuhan, kenal diri'.
Dari segi biologi, `aku' dan `kau' relatif sama.
Freud mengemukakan konsep `id' , `ego' dan `superego' dalam mengenali diri secara psikologi.
Al-Ghazali dalam Ihya Ulumiddinnya mengemukakan trilogi akal, hati dan nafsu dalam mengenali dan membersihkan diri (tazkiah), sehingga menjumpa fitrah atau diri asli.
Jika kita kata 'ini tangan aku', 'ini kepala aku', 'ini kaki aku' bermaksud aku pemilik kepada tangan, aku pemilik kepada kepala dan aku juga pemilik kepada kaki. Dimanakah `aku'?
Apakah aku itu `subconcious mind' seperti diungkapkan Carl Jung dan Freud? Atau apakah aku itu 'roh' yang tidak diketahui dimana ia berada sama ada di hati, di akal atau diseluruh anggota badan?
"Kita tidak boleh bercakap mengenai roh, kerana itu dilarang dalam al-Quran?" kata sesetengah pendapat tidak muktabar. Bagi yang muktabar menyatakan ayat al-Quran yang menyatakan roh tidak boleh dikaji, mengikut asbabul nuzulnya, dituju khas kepada Yahudi yang berniat kurang elok kepada nabi, bukan untuk memahami.
Al-Ghazali begitu mendalam mengupas berkenaan roh. Banyak lagi tokoh sufi seperti Junaid alBaghdadi dan Shah Waliullah menjelaskan mengenai perkara ini.
Akan tetapi boleh kita mengenali diri apabila membaca karya mereka. Ini kerana mengenali diri, memahami diri dan menjumpai diri tidak sama dengan mendapat maklumat mengenai diri.
Lalu, bagaimanakah cara mudah mengenali diri?