TANPA mahu bercakap mengenai agama, khuatir kena ISA seperti Raja Petra, maka sesungut mengambil prsoalan sama ada perbuatan meliwat itu bercanggah dengan demokrasi atau kemanusiaan?
Demokrasi selalu diterima takrifan sebagai sesuatu sistem yang membenarkan ahli-ahli membuat keputusan bertanggungjawab dengan mempunyai maklumat yang hampir lengkap, tidak disorokkkan maklumat itu dari pengetahuan pembuat keputusan.
Dalam kes liwat yang membabitkan persetujuan di antara kedua-dua pihak, maka dalam takrifan ringkas di atas ianya tidak bercanggah dengan demokrasi, tak bercanggah dengan kehendak polis dunia seperti US dan seharusnya dibenarkan berlaku.
Namun, jika berlaku paksaan terhadap mangsa, atau mangsa tidak cukup usia seperti berumur dalam lingkungan kurang 18 tahun yang menyebabkan dia tak mampu membuat keputusan bertanggungjawab terhadap diri, maka ianya bercanggah dengan takrifan demokrasi.
Pelaku dalam kes ini wajar dihukum.
Dalam konteks Kanun Keseksaan yang meletakkan kesalahan dari segi melakukan perbuatan luar tabie, maka ini boleh dipersoalkan sama ada ianya betul bercanggah dengan kemanusiaan dan kezaliman, atau hanya undang-undang Malaysia.
Sesungut tak berhasrat mengulas mengenai perlunya empat saksi yang melihat kejadian, khuatir perbahasan akan berbentuk agama yang sesungut sedikit jahil mengenai hal ini.
Ini kerana bercakap mengenai kemanusiaan dan demokrasi tak ada batas geografi dan masa, berbanding melihat dalam konteks Nabi Lut atau kes liwat Anwar Ibrahim dan pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.