ADA beberapa model untuk digunakan bagi menyelesaikan kemelut adanya sekolah cina dan tamil di negara ini, kerana dengan adanya SRJKC/SRJKT impian perpaduan Malaysia adalah palsu.
1Malaysia - satu impian sia-sia jika anak-anak kecil diasingkan sejak mereka mengenali erti persahabatan. Persahabatan kepada anak-anak Cina ialah orang Cina di sekolahnya. Begitu juga Tamil dan Melayu.
Sedangkan, ada satu sekolah yang bukan bermatlamatkan kaum, tetapi untuk seluruh anak-anak bangsa, iaitu sekolah kebangsaan, tidak dimanfaatkan. untuk penyatuan anak-anak kita.
Jadi apa erti perpaduan 1Malaysia - satu harapan palsu.
Rakan aku pernah mencadangkan jika kita mahukan satu perubahan kepada usaha mewujudkan perpaduan negara, maka sekolah-sekolah berasaskan kaum perlu dihapuskan.
Jika tidak mahu hapuskan kerana politik, maka pendekatan lain boleh digunakan seperti mengswastakan semua SRJKC dan SRJKT sebagai institusi swasta - seperti berlaku kepada 60 sekolah menengah persendirian Cina - yang dikatakan wujud sebelum merdeka dan menggunakan kurikulum dari negara Cina atau Taiwan.
SRJKC/T masih dalam kerangka berbantuan modal atau dibiayai oleh negara atau Kementerian Pendidikan tetapi kementerian tidak boleh menentukan guru besar, perpindahan guru-guru kerana mereka ditentukan oleh Lembega pengelila masing-masing.
Jika mereka mempunyai Lembaga Pengelola seperti board syarikat korporat lain, maka sewajarnya mereka wujud sebagai entiti swasta.
Dengan cara ini, wujud sebagai entiti swasta, maka mereka perlu menjadikan sekolah mereka menarik, iaitu dengan memasukkan kaum lain juga di sekolah berkenaan dan/atau menggunakan bahasa pengantar bahasa Malaysia, bukan lagi bhasa yang berteraskan kaum.
Mana ada dalam dunia hari ini yang membenarkan bahasa sendiri digunakan sebagai medium of instruction, melainkan bahasa negara berkenaan?
Selagi sekolah dipolitikkan, dan sekolah masih wujud dalam rangka perkauman, 1Malaysia seperti gula-gula.