Friday, August 3, 2012

JIKA AKU MATI....

SEPERTI zikir waktu fajar, kata-kata Presiden Antioch Universiti muncul dalam diriku. Katanya, 'be ashamed to die until you have won some victory on humanity'. Sudah kah aku memenani atau menyumbang sesuatu kepada kemanusiaan? Atau, aku juga peruntuh kepada kemanusiaan manusia sedia ada?

Tuntutan kemanusiaan tuntutan amanah. Justifikasi hadirnya manusia. Sama juatifikasi spesies lain - malaikat melaksanakan justifikasi kehadieannya. Pokok melaksanakan amanahnya. Menyumbang oksigen kepada alam. Hatta, iblis itu sendiri melaksanakan takdirnya. Sudahkah aku melaksanakan, dan bersedia untuk mati.....

Dalam tempoh usia, yg mati tertangguh seketika, aku mohon penguasa takdir dapat melorongkan perjalanan aku melaksanakan sesuatu kepada kemanusiaan. Untuk aku mati tersenyum puas....

No comments: