Friday, August 10, 2012

AKU PULANG

SENGAJA aku memilih tajuk ini. 10 Ogos 2012, Jumaat, kira-kira jam 4.30 pagi, aku dah memijak Kota Bharu. Dah dua tahun aku tak balik. Apa lagi balik sendirian. Dengan naiki bas.

Terkejuk melihat stesen bas Kota Bharu. Terasa luas. Kebersihan pun hampir setanding negara maju. Jalan2 raya juga luas. Jalan yang dulu dua hala, dah jadi satu hala. Bermakna jalan dua lorong, terus jadi empat lorong. Seperti nak kempen politik pulak....tak, lagipun aku bukanlah cenderung ideologi hijau parti politik yg memusnahkan imej Islam, tetapi kebersihan dan lapangnya stesen bas itu memang boleh dipuji.

Itu hal fizikal. Bukan tujuan aku menulis catatan.

Tujuan aku menulis catatan
Ini adalah bagaimana perasaan aku bertaut kembali dengan akarku. Seolah-olah aku ku yang putus, kembali semula. Rasaan spiritual itu terasa segar kembali, seperti perindu
Baitullah pergi ke Makkah.

Malah, pagi Jumaat hari ini, aku mengikuti kuliah oleh seorang murid tua ayahku. Kini, dia menjadi guru. Perkra yang pernah keluar dari orang tua ku, kembali aku dengar: "awalluddin ma'rifatullah". Terasa diru ini semakin jauh dari sumber spritual. Terasa diri berdosa. Terasa betapa hati tak jernih lagi. Makin berkarat.

Ampunillah dosaku. Ampunilah dosa
Ibuku. Ampunilah ya Allah dosa
Ayahku. Limpahi cahaya malaikat kepada kami....

No comments: