Thursday, October 13, 2011

MENDEKATI TUHAN

SEORANG rakanku yang kini kerja di Astro, selalunya menelefon memaklumkan perkembangan dirinya, dan menasihatiku akan beberapa perkara mengenai tuhan.

Laluan beliau luar biasa.

Beliau, pada aku, sudah sampai peringkat merasai tuhan. Yang dalam istilah buku-buku sufi, sudah merasai zouk. Dari segi ini, aku juga meletakkan tuhan boleh difahami melalui zouk. Bukan semata-mata syariat. Ianya melalui proses latihan kerohanian, yang selalunya disebut hakikat.

Beliau turut memberikan beberapa petua untuk aku bergerak ke arah merasai tuhan. Begitupun, aku cukup teliti akan hal ini. Aku juga tidaklah berani melangkaui akan hal-hal syariat, meski acap kali sama ada secara sengaja atau tidak, melanggar (sinonim dengan istilah kafir) arahan syariat.

Pada aku syariat juga menggariskan beberapa petua dalam hal-hal hakikat. Yang dalam istilahnya disebut Ihsan. Ihsan, seperti dipetuakan oleh Nabi agung kita, merasai tuhan ada atau jika tidak mampu, merasai tuhan melihat kita...

Nanti aku sambung.....

No comments: