Thursday, February 5, 2009

Komunikasi Dengan Arab

TANPA mahu menyentuh politik di Perak, aku hanya ingin berkongsi pengalaman peribadi.

Ramai rakan-rakan sms minta Sesungut Patah diupdate.

Minggu lalu, aku menaiki bas ke KL. Kebetulan di sebelah aku, seorang Arab. Student Ph.D UUM. Lelaki. Asal Mesir. Oleh sebab bahasa Inggerisnya sangat elok, komunikasi agak lancar.

Kami bersembang pelbagai isu. Aku tak mahu berkongsi isu ilmiah yang dibincang sepanjang perjalanan dari Changlun ke KL. Aku katakan jika berpeluang ingin ke Mesir. Aku suka jika boleh melihat penari gelek. Wanita Mesir juga seksi. Dia akui. Katanya, dalam agama semua pompuan patut berjilbab. Aku kata, aku sukakan lihat perempuan free hair. Dia yang kelihatan begitu larut dengan agama, menjelaskan dalam agama seperti juga dalam penulisan kertas ilmiah, tidak berapa valid ada personal opinion. Wow...hujah itu menarik.

7 comments:

Anonymous said...

perlu di pertimbangan dengan menyeluruh..
hijab gelek satu perpektif yang berbeda tp dalam islam aurat tetap aurat..mana ada kompromi.
kenapa perlu agama dikorban untuk survival budaya..

Anonymous said...

hahaha kita perlu menyetubuhi perasaan kita terhdap wanita.. kalu free hair lagi syok sbb dpt tgk aurat yang tak terselindung haha

Anonymous said...

MENGAPA umat islam takut dgn aurat e.g rambut wanita terdedah?

Islam mengharamkan perkara yg memalsukan manusia.

apa perbezaan GIGI PALSU dan RAMBUT palsu?

Mengubah ciptaan Allah yg tulen ke?

bersantai sahaja ye....

Anonymous said...

betapa jahilnya kamu semua termasuk penulis dalam ilmu feqah. islam bukan untuk arab dan arab bukannya islam. musuh semua manusia ialah nafsu sebab ia dikurnia akal. setiap yang kamu fikir dan buat ini pasti akan disaksikan semula.

Nasihat: pergilah belajar ilmu2 yang berasaskan alquran dan hadis barulah kamu memahami islam sebenarnya.

wanita remaja 2009 said...

anonymous yg BIJAK ilomu Quran dan Hadis!

Penjelasan kau itu MENGHUKUM org, aku anggap kau sahja, menurut kitab Al-Kotoran dan Al-Najis!

Sila rujuk Al-Quran dan Hadis bagaimana terpaparnya Nabi dgn HIKMAH berdakwah dgn berbagai golongan yg kafir dan non-kafir.....lihat as how nabi dealing dgn wanita pelacur!!!!!

kaji le tuan ooi.

Anonymous said...

laman web ini cukup hampeh menceritakan hal yang remeh sahaja.

TOKGURU86 said...

tok rasa kita pakat ke seberang danok intai penari gelek kat sana..