Thursday, March 8, 2007

TITAS DAN ROSNAH MAT ARIS

SINTOK: Dalam tutorial Titas (Tamadun Islam dan Tamadun Asia) kali ini, tiba-tiba muncul isu pelakon Rosnah Mat Aris yang dikatakan menghina Rasulullah kerana menyatakan beliau berhasrat ingin mencari pasangan yang lebih muda, seperti Rasulullah berkahwin dengan Khatijah.

Ramai siswi dalam kumpulan tutorial aku kelihatan bersama-sama dengan pandangan orang ramai bahawa Rosnah bertindak celupar.

Pandangan rata-rata masyarakat kita adalah terpancar dalam tindakan sekumpulan anak muda parti PAS yang menghantar memorandum kepada TV3 kerana menyiarkan rancangan Sensasi itu.

Suruhanjaya Multimedia Malaysia (SMM) yang mempunyai kuasa memberi lesen kepada TV3 juga serta merta mengharamkan rancangan itu.

Datuk Zainuddin Maidin, Menteri Penerangan yang mempunyai kuasa terhadap RTM terus mengharamkan Rosnah daripada muncul di RTM.

Aku bukan bersetuju atau tidak bersetuju dengan Rosnah, cuma cuba mengajak perbincangan kepada perkara yang lebih luas, dan tidak terpenjara dalam pemikiran ‘black and white’ semata-mata, kerana kawasan ‘grey’ juga menarik untuk diperhatikan.

Persoalan pertama aku kepada siswi-siswi kumpulan tutorial ialah apakah isu yang diperkatakan ini perkara akidah, prinsip atau hanya masalah furuk?

Mereka nampaknya bersetuju bahawa perkara ini bukan isu prinsip, tetapi hanya perkara ranting yang boleh diperbincangkan. (Malah, banyak perkara prinsip dan akidah juga boleh diperbincangkan, demi mencari kebenaran yang lebih tulen).

Persoalan kedua, apakah betul Muhamad bin Abdullah (kerana waktu itu belum menjadi Nabi) berkahwin dengan wanita yang lebih tua, Khatijah?

Ramai siswi itu juga bersetuju dengan fakta berkenaan.

Aku hanya membuka fikiran supaya melihat fakta kerana universiti yang berakarkatakan ‘universal institution’ .hanya menerima kebenaran, kerana kebenaran itulah sejagat.

Warga universiti, pada aku, perlu merdeka daripada pemikiran yang belum dicabar kebenarannya. Sesuatu itu tidak menjadi benar hanya apabila diucapkan oleh Menteri atau kebenaran itu tidak semestinya benar apabila diperkatakan oleh seseorang pemakai kopiah.

Kebenaran hanya milik tuhan. Pemakai kopiah yang membaca dan mentafsir ayat Tuhan juga perlu dicabar kebenaran, kerana mereka tidak semestinya betul dalam mentafsir makna sebenar yang dikehendaki Tuhan.

Aku hanya ingin membuka cakrawala pemikiran, supaya amalan taklid kepada ibu bapa atau bertaklid kepada pemakai kopiah perlu dihapuskan, demi menjamin kelangsungan tamadun.

Jika tidak, kita akan mengikuti jejak ulama Kristian yang pernah membunuh nyawa Galilio Galili yang memperjuangkan `bumi mengeliling matahari’ , sedangkan ulama waktu itu mempercayai sebaliknya.

Rasanya, kelas tutorial Titas hari itu yang menyentuh sedikit isu mengenai Rosnah Mat Aris tidaklah terkeluar cakupan daripada silibus Tamadun Islam dan Tamadun Asia.

2 comments:

gani said...

berdasarkan penulisan ini, ternyata anda nyata tergolong dalam golongan jahil dan tidak layak untuk membincangkan perkara yang tersebut. anda menghurai hujah hanyalah semata-mata mengikut nafsu kerana tidak mengemukakan nas-nas dan dalil untuk menyukung hujah anda.

fahima said...

sokong gani... kalau belum cukup ilmu, jangan berani keluarkan pernyataan yang tak pasti.